Ondernemersprijs Peel en Maas wordt georganiseerd door Kiwanis Peel en Maas

In God we trust, all others bring data. 

Roel Verhaegh, Rabobank Peel, Maas en Leudal

‘De klant centraal, kansen en uitdagingen’, dát is het thema van de 8e Ondernemersprijs Peel en Maas die 25 oktober plaatsvindt. En hoewel ‘de klant centraal’ misschien voelt als een dooddoener, is het toch écht een actueel thema. Want met de snelheid aan veranderingen verandert ook de behoefte van de klant continu. De kans dat jouw klant ergens een andere weg inslaat dan jij wordt met de dag groter.

 

En dan volstaat het meten van klanttevredenheid en een driejaarlijks behoefte-onderzoek écht niet meer. Laat staan dat je alleen nog kunt vertrouwen op je ondernemersinstinct of op je ondernemersgevoel. It’s all about data. Of zoals ik Steven van Belleghem laatst hoorde zeggen: “In God we trust, all others bring data.”

 

“Makkelijk voor zo’n grote organisatie als de Rabobank,” hoor ik je denken. Maar toch zijn er ook voor MKB-bedrijven volop mogelijkheden om je klant onderbouwd te leren kennen. Vergelijk jouw bedrijf bijvoorbeeld eens met de sectorgegevens; waar zie je dan verschillen? Zitten je klanten vooral in de regio? Hoe ziet de bevolkingssamenstelling eruit, hoe zijn de gezinssamenstellingen? Wie zijn je drie beste klanten? Wat zie je hen doen op social media en hoe kun je daarop inspelen? Of wanneer melden die zich altijd bij je? En hoe kun je die vraag voor zijn en de klant zo verrassen?

 

Bronnen zijn er genoeg. Om te beginnen je eigen cijfers. Spit die eens door met je accountant of met een marketeer. Wat zeggen die cijfers nu eigenlijk over je klanten? En het internet is natuurlijk een onuitputtelijke bron van informatie over je klanten. Twee websites kan ik je in ieder geval aanbevelen:

Begin met een kleine stap. Welke kennis helpt jou je klant te verrassen? Begin daar en vernieuw iets kleins. En zet dan een volgende stap. Dán worden data kansen. Veel succes!