Ondernemersprijs Peel en Maas wordt georganiseerd door Kiwanis Peel en Maas

#financieelgezondgroeien 

Jeanne Houben, manager Bedrijven Rabobank Peel, Maas en Leudal

De klant centraal, het thema van Ondernemersprijs Peel en Maas, gaat verder dan je klant kennen en leveren wat hij of zij vraagt. Als je iemand écht kent dan weet je namelijk ook wat er onderhuids speelt. Dan hoor je wat er niet gezegd wordt. Op die manier kijken wij naar de samenleving en onze klanten.

 

Uiteraard het gaat nu goed met het MKB en dat is mooi. Voor de ondernemers en zeker voor de 3 miljoen Nederlanders die er werken. Maar we zien ook dat de wereldeconomie veel harder groeit dan de Nederlandse economie. Ontwikkelingen als internationalisering en de digitale transformatie, de toename van het aantal buitenlandse toetreders en het belang van circulair ondernemen zijn stuk voor stuk zaken waar we in Nederland nog geen krachtig antwoord op hebben. Althans, niet krachtig genoeg om als basis te dienen voor duurzame groei van de economie. Want wij willen niet alleen nu een goeie economie en voldoende banen, maar ook over 3 jaar en over 7 jaar. Groei voor de lange termijn.

 

Dat vraagt om vernieuwing. En vernieuwen is lastig. 61% van de ondernemers zegt te willen vernieuwen maar het gebeurt niet of onvoldoende. Geen tijd, geen geld, niet weten hoe of andere redenen. Dat is een risico. Want 1% krimp zorgt al voor 70.000 minder banen.

 

Daarom zullen wij ons de komende jaren richting op het bijdragen aan een duurzame sterke positie van het MKB. Door vernieuwing aan te jagen, door vrij denken te stimuleren en door uit te dagen rondom thema’s als circulaire economie en digitalisering.

 

Alle Rabobankactiviteiten – van www.ikgastarten.nl tot Rabo&Co en de Ondernemers Academie – komen in het teken te staan van vernieuwing. Om zo het MKB als banenmotor te helpen om duurzaam te groeien en daardoor Nederland sterker te maken.